Restrukturyzacja małych gospodarstw
Od dnia 30 marca do 28 kwietnia 2017 będzie można ubiegać się o pomoc w ramach działania „Restrukturyzacja małych gospodarstw”.
- Kryteria dostępu
- Pomoc jest przyznawana rolnikowi lub małżonkowi rolnika, który od minimum 24 miesięcy jest ubezpieczony w KRUS w pełnym zakresie i w tym okresie nie prowadził innej działalności zarobkowej,
- Wielkość ekonomiczna w gospodarstwie max 10 tys. euro. Liczymy ją na podstawie rocznej standardowej produkcji biorąc pod uwagę uprawy roślin w plonie głównym w roku naboru wniosków lub stan średni zwierząt w roku,
- Wnioskodawca musi uzyskać minimum 10 punktówaby jego wniosek mógł być rozpatrywany. Punkty możemy uzyskać na postawie:
- posiadanego wykształcenia 1-5 punktów,
- rodzaju planowanej produkcji 2-4 punkty ,
- kompleksowości biznes planu 0,5-3 punkty,
- wpływu na realizację celów przekrojowych 0,5-5 punktów,
- docelowej wielkości ekonomicznej 0-5 punktów
- wiek (jeśli w dniu składania wniosku beneficjent posiada nie więcej niż 40 lat) – 3 punkty.
- Poziom dofinansowania – premia w wysokości 60 tys. zł
- I rata 48 tys. zł. Jest ona wypłacana po 90 dniach od dnia przyznania decyzji pod warunkiem złożenia wniosku o płatność, do którego dołączony zostanie dokument potwierdzający realizację biznes planu oraz wydruk z pierwszej strony ewidencji przychodów i rozchodów.
- II rata – 12 tys. zł. Wypłacana jest po złożeniu wniosku o płatność, który składa się po zrealizowaniu biznes planu, lecz nie później niż 3 lata od wypłaty I raty pomocy.
80% pomocy przeznaczone będzie na zakup nowych środków trwałych.
- W wyniku inwestycji nastąpi wzrost wartości dodanej do poziomu minimum 10 tys. euro i co najmniej 20 % w stosunku do wartości wyjściowej.
- Decyzję o przyznaniu pomocy wydaje się nie później niż 180 dni od końca naboru wniosków.
- Szczegółowe informacje na temat działania:
21 stycznia podczas konferencji prasowej w MRiRW, podsekretarz stanu Ryszard Zarudzki, którego głównym zadaniem jest wdrażanie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, przedstawił harmonogram PROW 2014-2020 oraz stan realizacji płatności bezpośrednich.
Przygotowany przez MRiRW wspólnie z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dokument obejmuje pięć obszarów: rozwój gospodarstw, wzmacnianie przedsiębiorczości, rozwój terytorialny, transfer wiedzy i innowacji oraz wsparcie jakości produkcji. Jak podkreślił minister harmonogram opracowany został do końca roku 2016, co uprości procedury i ułatwi beneficjentom dokładne i terminowe przygotowanie wniosków o wsparcie. W harmonogramie zawarto również działania, do wdrożenia w I kwartale 2017 roku, ale jak poinformował minister ich realizacja może nastąpić wcześniej.
Harmonogram dotyczący wszystkich obszarów wraz z terminami w załączniku:
W podsumowaniu realizacji płatności bezpośrednich za 2015 rok minister poinformował, że w grudniu ubiegłego roku płatności zostały wypłacone 251 660 rolnikom na kwotę 256,6 mln złotych. W styczniu 2016 planowana jest realizacja płatności bezpośrednich dla ok. 500 tys. rolników na kwotę ok. 3 mld złotych, a w lutym dla ok. 100 tys. rolników na kwotę ok. 1 mld zł.
Do 18 stycznia 2016 roku wysłano do rolników ponad 187 tys. spersonalizowanych wniosków wraz z instrukcjami i niezbędnymi załącznikami. Kolejne 320 tys. wniosków jest gotowe do wysyłki.
OPR. WA