Przejdź do głównej treści
MODR Warszawa:  ul. Czereśniowa 98, 02-456 Warszawa  | ikona 22 571 61 00 

Wsparcie inwestycji rolników w zakresie rolnictwa 4.0 - Nabór wniosków od 15 listopada do 15 grudnia 2023 r.

Wsparcia udziela się na wdrożenie rozwiązań w zakresie rolnictwa 4.0, polegających na wdrożeniu systemów teleinformatycznych i rozwiązań cyfrowych do obsługi procesów produkcji i wprowadzania do obrotu artykułów rolno-spożywczych, w tym na zakup maszyn, sprzętu lub oprogramowania oraz ich montaż i instalację.

Kto może ubiegać się o wsparcie?

Wsparcie może być udzielone osobie fizycznej, która co najmniej w dniu złożenia wniosku:

1) podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie z mocy ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2023 r. poz. 208, 337 i 641) jako rolnik,

lub

- której przyznano płatności bezpośrednie, co najmniej w roku, w którym złożono wniosek o przyznanie wsparcia, a jeżeli w danym roku nie przyznano jeszcze tych płatności – co najmniej w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o objęcie wsparciem,

lub

- jest producentem rolnym w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2023 r. poz. 885) będącym posiadaczem w rozumieniu art. 2 pkt 16 ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. 2023 r. poz. 1815);

2) ma nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;

3) jest pełnoletnia.

Zakres wsparcia

Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się koszty wdrożenia rozwiązań w zakresie rolnictwa 4.0, w tym zakupu maszyn, sprzętu lub oprogramowania oraz ich montażu i instalacji, w szczególności czujników, sprzętu informatycznego i aplikacji, zakupu patentów i licencji oraz koszty ogólne, bezpośrednio związane z przygotowaniem i realizacją przedsięwzięcia

Wsparcia udziela się na przedsięwzięcia których realizacja trwa nie dłużej niż 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem i nie dłużej niż do dnia 30 września 2025 r.

Wsparcie jest udzielane w formie płatności końcowej, która jest wypłacana po zrealizowaniu przedsięwzięcia.

Wysokość i forma wsparcia

1. Wsparcie jest udzielane w formie refundacji kosztów kwalifikowalnych w wysokości:

- do 80% tych kosztów – w przypadku: a. wnioskodawców prowadzących produkcję ekologiczną b. wnioskodawców urodzonych po dniu 31 grudnia 1982 r. – w odniesieniu do wniosków złożonych w 2023 r., c. wnioskodawców urodzonych po dniu 31 grudnia 1983 r. – w odniesieniu do wniosków złożonych w 2024 r.;

- do 65% tych kosztów – w przypadku pozostałych wnioskodawców.

2. Wsparcie jest udzielane do wysokości limitu, który wynosi 200 000 zł na przedsięwzięcie ostatecznego odbiorcy wsparcia.

3. Wsparcia udziela się na przedsięwzięcie, jeżeli wysokość wnioskowanej kwoty wsparcia na to przedsięwzięcie wynosi nie mniej niż 15 000 zł.

4. Na realizację przedsięwzięcia może być przyznana i wypłacona zaliczka w wysokości 50% wartości wsparcia

Przykłady rozwiązań w zakresie rolnictwa 4.0.

- czujniki/sensory

- systemy wspierania decyzji (DSS)

- systemy zarządzania gospodarstwem (FMS)

- roboty i coboty

- zdalne systemy wykonawcze

- drony rozpoznawcze i wykonawcze

- systemy ulepszające starsze rozwiązania

- Maszyny współpracujące z cyfrową infrastrukturą gospodarstwa

Więcej przykładowych rozwiązań Rolnictwa 4.0 udostępniono w załączniku do regulaminu na stronie ARiMR.

Kryteria premiujące i kolejność przysługiwania wsparcia kolejności przysługiwania wsparcia decyduje suma uzyskanych punktów przyznanych na podstawie następujących kryteriów premiujących:

1. Realizacja przedsięwzięcia związana jest z wytworzeniem lub wprowadzeniem do obrotu żywności ekologicznej – przyznaje się 0 lub 5 punktów

2. Wielkość gospodarstwa – przyznaje się 0 lub 2 punkty Weryfikowane jest czy przedsięwzięcie realizowane jest w gospodarstwie o łącznej powierzchni gruntów rolnych równej co najmniej: a) średniej powierzchni gruntów rolnych w gospodarstwie rolnym w kraju - w przypadku, gdy gospodarstwo jest położone w województwie, w którym średnia powierzchnia gruntów rolnych w gospodarstwie jest równa lub wyższa niż średnia powierzchnia gruntów rolnych w gospodarstwie rolnym w kraju, b) średniej powierzchni gruntów rolnych w gospodarstwie w województwie - w przypadku, gdy gospodarstwo jest położone w województwie, w którym średnia powierzchnia gruntów rolnych w gospodarstwie jest niższa niż średnia powierzchnia gruntów rolnych w gospodarstwie rolnym w kraju.

3. Przedsięwzięcie jest realizowane przez młodego rolnika – przyznaje się 0 lub 4 punkty Weryfikowane jest czy przedsięwzięcie jest realizowane przez wnioskodawcę do 40 roku życia włącznie.

Termin składania wniosków:

od 15 listopada do 15 grudnia 2023 r.

Zapraszamy do kontaktu z naszymi doradcami!

Źródło: https://www.gov.pl/web/arimr/nabor-15-listopada---15-grudnia-2023-r

 

Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego

Dyrektor MODR Warszawa: Łukasz Lewandowski
Zastępca dyrektora MODR Warszawa: Anna Kempińska
Zastępca dyrektora MODR Warszawa: Karol Remiszewski

ul. Czereśniowa 98, 02-456
tel. 22 571 61 00 | fax. 22 571 61 01
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Godziny urzędowania: poniedziałek - piątek, 700 - 1500

MODR Warszawa Oddział Bielice

Dyrektor Oddziału: Wojciech Ćwikliński

Bielice 19, 96-500 Sochaczew 
tel. 46 862 00 40 | fax.46 862 00 52
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Godziny urzędowania: poniedziałek - piątek, 700 - 1500

MODR Warszawa Oddział Ostrołęka

Dyrektor Oddziału: Bogdan Bagiński

ul. Targowa 4, 07-410 Ostrołęka,
tel. 29 760 03 69 - fax. 29 769 49 53
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Godziny urzędowania: poniedziałek - piątek, 700 - 1500

MODR Warszawa Oddział Płock

Dyrektor Oddziału: Wojciech Banaszczak

ul. Zglenickiego 42 D, 09-411 Biała
tel./fax: 24 269 77 00
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

godziny urzędowania: poniedziałek - piątek, 700 - 1500

MODR Warszawa Oddział Poświętne w Płońsku

Dyrektor Oddziału: Agata Sosińska-Osiecka

ul. H Sienkiewicza 11, 09-100 Płońsk
tel: 23 663 07 00, fax: 23 662 99 50
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Godziny urzędowania: poniedziałek - piątek: 700 - 1500

MODR Warszawa oddział Radom

Dyrektor Oddziału: Bogusław Włodarczyk

ul. Chorzowska 16/18, 26-600 Radom,
tel./fax 48 365 02 06 wew. 104
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Godziny urzędowania: poniedziałek - piątek, 730 - 1530

MODR Warszawa Oddział Siedlce

Dyrektor Oddziału: Dariusz Ślęczkowski

ul. Kazimierzowska 21, 08-110 Siedlce
tel. 25 640 09 11, fax. 25 640 09 12
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Godziny urzędowania: poniedziałek - piątek, 700 - 1500

Copyright 2011 - 2024 MODR | Przeglądając stronę, akceptujesz naszą politykę prywatności.