Skip to main content
MODR Warszawa:  ul. Czereśniowa 98, 02-456 Warszawa  | ikona 22 571 61 00 

Pomoc na tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw

W lipcu ubiegłego roku zostało podpisane Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania ?Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw?, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich  na lata 2007-2013. Kto może skorzystać z pomocy?

Pomoc jest przeznaczona dla mikroprzedsiębiorstw prowadzących działalność na obszarach wiejskich i - w przypadku osób fizycznych – mieszkających na tych obszarach. Natomiast w przypadku osób prawnych konieczne jest, aby miejsce położenia nieruchomości znajdowało się w miejscowościach należących do gminy:

-    wiejskiej lub
-    miejsko- wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących pow. 5 tys. mieszkańców, lub
-    miejskiej, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców.

Wyjątek stanowią grupy producentów rolnych i podmioty podejmujące lub wykonujące działalność gospodarczą poprzez świadczenie usług wobec gospodarstw rolnych czy leśnictwa, które mogą prowadzić działalność w miastach do 20 tys. mieszkańców.

Jako mikroprzedsiębiorstwo – można uznać przedsiębiorstwo, które:
- zatrudnia mniej niż 10 pracowników, oraz
- jego roczny obrót nie przekracza 2 milionów euro, lub
- całkowity bilans roczny nie przekracza 2 milionów euro.

Beneficjentem pomocy może być:

1) osoba fizyczna, która:
•    podejmuje albo wykonuje we własnym imieniu działalność gospodarczą jako mikroprzedsiębiorca,
•    jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
•    jest pełnoletnia i nie ukończyła 60-tego roku życia,
•    nie podlega przepisom o ubezpieczeniu społecznym rolników w pełnym zakresie,
•    nie podlega wykluczeniu z ubiegania się o przyznanie pomocy na podstawie przepisów rozporządzenia Rady (WE) oraz przepisów UE.

2) osoba prawna,  w tym grupa producentów rolnych, która:

•    podejmuje albo wykonuje we własnym imieniu działalność gospodarczą jako mikroprzedsiębiorca,
•    spełnia warunki jak osoba fizyczna,
•    jej siedziba lub oddział położony jest na terenie wiejskim,
•    jest wpisana do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym.

3) wspólnicy spółki cywilnej, z których każdy:
•    wykonuje we własnym imieniu działalność gospodarczą jako mikroprzedsiębiorca,
•    spełnia warunki jak osoba fizyczna,
•    ma siedzibę lub oddział  położony na terenie wiejskim.

4) spółka prawa handlowego nie posiadająca osobowości prawnej, która:
•    wykonuje we własnym imieniu działalność gospodarczą jako mikroprzedsiębiorca,
•    spełnia warunki wymienione wcześniej.


Jakie rodzaje działalności są wspierane?

Pomoc może być udzielana podmiotom wykonujących działalność w zakresie:
•    usług dla gospodarstw rolnych lub leśnych;
•    usług dla ludności;
•    sprzedaży hurtowej i detalicznej;
•    rzemiosła lub rękodzielnictwa;
•    robót i usług budowlanych oraz instalacyjnych;
•    usług turystycznych oraz związanych ze sportem, rekreacją i wypoczynkiem;
•    usług transportowych;
•    usług komunalnych;
•    przetwórstwa produktów rolnych lub jadalnych produktów leśnych;
•    magazynowania lub przechowywania towarów;
•    wytwarzania produktów energetycznych z biomasy;
•    rachunkowości, doradztwa lub usług informatycznych.

Dokładny wykaz działalności gospodarczych, w których zakresie może być przyznana pomoc wraz z numeracją Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), zawiera Załącznik Nr 1 i Nr 2 do Rozporządzenia. 


Jaka jest wysokość pomocy?


Pomoc jest przyznawana w formie refundacji części kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 50% kosztów przedsięwzięcia, poniesionych od dnia zawarcia umowy z ARiMR. Przyznaje się ją i wypłaca do wysokości limitu, który w okresie realizacji PROW 2007-2013 wynosi na jednego mikroprzedsiębiorcę maksymalnie 300 tys. zł, z tym że odpowiednio wynosi ona:

•    100 tys. zł, jeśli plan ekonomiczny operacji przewiduje utworzenie od 1 do 2 miejsc pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne,
•    200 tys. zł, jeśli plan ekonomiczny operacji przewiduje utworzenie więcej niż 2 i mniej niż 5 miejsc pracy,
•    300 tys. zł, jeśli plan ekonomiczny operacji przewiduje utworzenie co najmniej 5 miejsc pracy.

W przypadku przetwórstwa lub obrotu produktami rolnymi objętymi załącznikiem nr 1 do Traktatu Wspólnot Europejskich lub jadalnymi produktami leśnymi, maksymalna wysokość pomocy udzielonej jednemu beneficjentowi, w okresie realizacji Programu, wynosi 100 tys. zł.


Na co można przeznaczyć pomoc?

•    budowę, przebudowę lub remont połączony z modernizacją niemieszkalnych obiektów budowlanych wraz z zakupem instalacji technicznej oraz koszty rozbiórki i utylizacji materiałów szkodliwych,
•    nadbudowę, przebudowę lub remont połączony z modernizacją istniejących budynków mieszkalnych wraz z zakupem instalacji technicznej oraz koszty rozbiórki i utylizacji materiałów szkodliwych pochodzących z rozbiórki,
•    zagospodarowanie terenu,
•    zakup maszyn, urządzeń, narzędzi, wyposażenia i sprzętu,
•    zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania służącego wsparciu podejmowanej lub rozwijanej działalności gospodarczej,
•    zakup środków transportu*, z wyłączeniem zakupu samochodów osobowych przeznaczonych do przewozu mniej niż 8 osób wraz z kierowcą, z tym że w przypadku pojazdów samochodowych, naczep lub przyczep będą to koszty w wysokości nieprzekraczającej:
a)    trzykrotności pozostałych inwestycyjnych kosztów kwalifikowanych operacji – w przypadku działalności gospodarczej wykonywanej w zakresie świadczenia wyłącznie usług transpotrowych,
b)    równowartości pozostałych inwestycyjnych kosztów kwalifikowanych operacji – w przypadku działalności gospodarczej wykonywanej w zakresie innym niż usługi transportowe,
•    raty zapłacone tytułem wykonania umowy leasingu, nieprzekraczające ceny netto nabycia rzeczy, jeśli przeniesienie własności tych rzeczy na beneficjenta nastąpi w okresie realizacji operacji, nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność ostateczną.

Do kosztów kwalifikowanych można zaliczyć również:

•    koszty transportu do miejsca realizacji operacji:
a)    materiałów służących realizacji operacji,
b)    maszyn, urządzeń, narzędzi, wyposażenia i sprzętu objętych operacją,
•    koszty montażu maszyn, urządzeń, narzędzi, wyposażenia i sprzętu objętych operacją.
oraz w wysokości nieprzekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowanych:
•    koszty przygotowania dokumentacji technicznej operacji, a w szczególności:
a)    kosztorysów,
b)    projektów architektonicznych lub budowlanych,
c)    ocen lub raportów oddziaływania na środowisko,
d)    dokumentacji geologicznej lub hydrologicznej,
e)    wypisu i wyrysów z katastru nieruchomości,
f)    projektów technologicznych,
•    koszty opłat za patenty lub licencje.
•    Koszty sprawowania nadzoru inwestorskiego lub autorskiego oraz koszty związane z kierowaniem robotami budowlanymi.

Pomoc nie obejmuje kosztów podatku od towarów i usług (VAT), kosztów nabycia nieruchomości oraz kosztów nabycia rzeczy używanych.   


Gdzie i kiedy można składać wnioski?

Wniosek o przyznanie pomocy można będzie składać po upływie 14 dni od podania do publicznej wiadomości przez Prezesa ARiMR informacji o możliwości składania w danym roku wniosków o przyznanie pomocy. W jednym roku można składać jeden wniosek o przyznanie pomocy – z wyjątkiem, gdy nie przyznano pomocy na uprzednio złożony wniosek. Wniosek o przyznanie pomocy składa się osobiście albo przez upoważnioną osobę, bezpośrednio w Oddziale Regionalnym Agencji właściwym ze względu na miejsce operacji.
Termin składania wniosków w danym roku upływa z końcem dnia roboczego następującego po dniu podania do publicznej wiadomości, na stronie internetowej Agencji, informacji określającej, że zapotrzebowanie osiągnęło, co najmniej 120% dostępnych środków w danym roku w danym województwie, jednak nie później niż do 31 grudnia danego roku.


Gdzie można uzyskać więcej informacji?

•    pod bezpłatnym numerem infolinii: 0-800380084
•    na stronach internetowych: www.arimr.gov.pl oraz www.minrol.gov.pl
•    wysyłając e-mail na adres: \n // -->Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
•    w Mazowieckim Oddziale Regionalnym ARiMR, 00-175 Warszawa, Al. Jana Pawła II 70   


Zbigniew Kantorowski
MODR Oddział Poświętne w Płońsku

Opracowano na podstawie Rozporządzenia MRiRW z dnia 17 lipca 2008 r.

  • Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego

    Dyrektor MODR Warszawa: Łukasz Lewandowski
    Zastępca Dyrektora MODR Warszawa: Adam Tarkowski

    ul. Czereśniowa 98, 02-456
    tel. 22 571 61 00 | fax. 22 571 61 01
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Godziny urzędowania: poniedziałek - piątek, 700 - 1500

  • MODR Warszawa Oddział Bielice

    Dyrektor Oddziału: Krzysztof Szumski

    Bielice 19, 96-500 Sochaczew 
    tel. 46 862 00 40 | fax.46 862 00 52
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Godziny urzędowania: poniedziałek - piątek, 700 - 1500

  • MODR Warszawa Oddział Ostrołęka

    Dyrektor Oddziału: Bogdan Bagiński

    ul. Targowa 4, 07-410 Ostrołęka,
    tel. 29 760 03 69 - fax. 29 769 49 53
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Godziny urzędowania: poniedziałek - piątek, 700 - 1500

  • MODR Warszawa Oddział Płock

    Dyrektor Oddziału: Wojciech Banaszczak

    ul. Zglenickiego 42 D, 09-411 Biała
    tel./fax: 24 269 77 00
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    godziny urzędowania: poniedziałek - piątek, 700 - 1500

  • MODR Warszawa Oddział Poświętne w Płońsku

    Dyrektor Oddziału: Jarosław Grabowski

    ul. H Sienkiewicza 11, 09-100 Płońsk
    tel: 23 663 07 00, fax: 23 662 99 50
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Godziny urzędowania: poniedziałek - piątek: 700 - 1500

  • MODR Warszawa oddział Radom

    Dyrektor Oddziału: Marcin Kaca

    ul. Chorzowska 16/18, 26-600 Radom,
    tel./fax 48 365 02 06 wew. 104
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Godziny urzędowania: poniedziałek - piątek, 730 - 1530

  • MODR Warszawa Oddział Siedlce

    Dyrektor Oddziału: Józef Jan Romańczuk

    ul. Kazimierzowska 21, 08-110 Siedlce
    tel. 25 640 09 11, fax. 25 640 09 12
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Godziny urzędowania: poniedziałek - piątek, 700 - 1500

Copyright 2011 - 2024 MODR | Przeglądając stronę, akceptujesz naszą politykę prywatności.