Skip to main content
MODR Warszawa:  ul. Czereśniowa 98, 02-456 Warszawa  | ikona 22 571 61 00 

Na produktach tradycyjnych i regionalnych można zarobić

Dziedzictwo kulinarne jest bardzo ważnym elementem dziedzictwa kulturowego. Odgrywa też olbrzymią rolę w promocji każdego regionu, ze względu na swoją różnorodność i specyficzność.

Trzeba przyznać, że mamy je bardzo bogate. Złożyły się na to zarówno zróżnicowanie regionalne kraju, jak i jego historia.

 

Polska, w której od wieków żyły obok siebie różne narody o różnych tradycjach, kulturze i religii otrzymała w spadku po nich bogate tradycje kulinarne. Odnajdujemy je w starych recepturach, nazewnictwie potraw i wyrobów oraz historii samych produktów. Pozostają one nie tylko istotnym elementem naszego kulturowego dziedzictwa, ale także czynnikiem inspirującym rozwój regionu i przynoszącym dodatkowe źródła dochodów jego mieszkańcom.

 

Atrakcje na pokaz

 

Produkty tradycyjne i regionalne są produktami wysokiej jakości, wytwarzanymi w sposób naturalny, tradycyjny i przyjazny środowisku z surowców pochodzących z najbliższego otoczenia. Wytwarzane są w małej skali, przy wykorzystaniu bardzo specyficznych umiejętności i technologii. Są też mocno związane z określonym obszarem geograficznym.

 

Ich promocja i sprzedaż podnoszą atrakcyjność regionu, w którym powstają. Podkreślają jego specyfikę i niepowtarzalność, przyciągając turystów i inwestorów - szczególnie w branży turystycznej i gastronomicznej. Dzięki temu stanowią wyjątkową szansę poprawy jakości życia mieszkańców, i to bez znaczących nakładów finansowych. Dają również szansę tworzenia nowych miejsc pracy, a tym samym pozyskiwania nowych źródeł dochodów.

 

Moda na jakość

 

Społeczności lokalne wielu regionów od lat potrafią wykorzystywać walory regionalnych produktów a ich sprzedaż stanowi dla nich znaczący dochód. W wielu wsiach wytwarzane są w oparciu o wyjątkowe, tradycyjne receptury pradziadów. Często nie zdajemy sobie sprawy, że ta wykwintna i oryginalna żywność, wytwarzana z naturalnych, tradycyjnych surowców, cieszy się dynamicznie rosnącym zainteresowaniem konsumentów. Ostatnio w Polsce można zauważyć wręcz modę na produkty regionalne lub dania wywodzące się z kulinarnej tradycji. Po latach zachłyśnięcia się żywnością typu „fast food” mającą być oznaką nowoczesności, coraz więcej konsumentów przekonuje się do tradycyjnych artykułów postrzegając je jako coś atrakcyjnego. Konsumenci szukają też żywności o wysokiej jakości, zarazem wyróżniającej się niepowtarzalnym smakiem i aromatem. Te właśnie wyroby wytwarzane w oparciu o tradycyjne receptury, charakteryzujące się wyjątkowością i oryginalnością stają się modne.

 

Wykorzystać szansę

 

 

 

Produkcja tradycyjnej żywności jest szansą dla niewielkich gospodarstw rolnych oraz małych firm rodzimych. Przy dobrym pomyśle i odpowiedniej promocji może być dobrym  źródłem dochodu, gdyż konsumenci skłonni są płacić więcej za dobrą jakość i niepowtarzalność wyrobów. W dodatku rolnicy mogą dostarczać produkty tradycyjne bezpośrednio do osób żyjących w aglomeracjach miejskich i tworzyć własną sieć sprzedaży.

 

Wysoka jakość produktów lokalnych pozwala na uzyskanie wyższej ceny w porównaniu z żywnością przemysłową, co poprawia rentowność gospodarstw. Wraz z tym rośnie poziom życia mieszkańców obszarów wiejskich.

 

W celu promocji produktów tradycyjnych w Polsce została utworzona Lista Produktów Tradycyjnych. Służy ona zbieraniu i rozpowszechnianiu informacji o danym wyrobie. Ponadto producenci produktów tradycyjnych mogą ubiegać się o udzielenie odstępstw od obowiązujących i prawnie uregulowanych wymogów produkcyjnych - sanitarnych, higienicznych i weterynaryjnych. Odstępstwa te muszą wynikać ze stosowania przez nich niezmiennych, tradycyjnych metod wytwarzania. Udzielanie tego typu odstępstw nie może jednak wpłynąć negatywnie na jakość zdrowotną produktu.

 

***

 

W ostatnim czasie na Listę Produktów Tradycyjnych wpisane zostały „fafernuchy”- małe, podłużne, pieprzne ciasteczka pani Haliny Witkowskiej z Leman w powiecie pułtuskim. Jest to tradycyjny i regionalny wypiek ściśle związany z terenami Puszczy Białej. Sztuka wypieku fafernuchów sięga tradycją do dawnych czasów i jest nadal pielęgnowana oraz przekazywana tradycyjnie z pokolenia na pokolenie, z matki na córkę.

 

Podsumowując można powiedzieć, że tradycyjne produkty, wytwarzane według sprawdzonych od pokoleń receptur, są szansą rozwoju polskiej wsi i promocji Polski w Europie. Rodzinne masarnie, serowarnie czy też przetwórnie warzyw coraz częściej uzupełniają dochody gospodarstw stanowiąc też jedną z atrakcji gospodarstw agroturystycznych oraz będąc lekarstwem na bezrobocie.

 

Tekst i zdjęcia Anna Lenart

 

Oddział Poświętne

 

 

Literatura:

 

1. Produkty tradycyjne i regionalne szansą na rozwój twojej gminy - Urząd

 

Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.

 

2. Wędrówki po smakach regionów - Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa

 

FAPA.

 

3. Produkty lokalne i tradycyjne. Poradnik dla producentów  – Społeczny Instytut

 

Ekologiczny.

 

4. Internet.

 

 

 

Zdjęcia Anna Lenart

 

Podpis zdjęć: Fafernuchy Haliny Witkowskiej na tle haftu  z  Puszczy Białej.

przyg. A.D

  • Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego

    Dyrektor MODR Warszawa: Łukasz Lewandowski
    Zastępca Dyrektora MODR Warszawa: Adam Tarkowski

    ul. Czereśniowa 98, 02-456
    tel. 22 571 61 00 | fax. 22 571 61 01
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Godziny urzędowania: poniedziałek - piątek, 700 - 1500

  • MODR Warszawa Oddział Bielice

    Dyrektor Oddziału: Krzysztof Szumski

    Bielice 19, 96-500 Sochaczew 
    tel. 46 862 00 40 | fax.46 862 00 52
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Godziny urzędowania: poniedziałek - piątek, 700 - 1500

  • MODR Warszawa Oddział Ostrołęka

    Dyrektor Oddziału: Bogdan Bagiński

    ul. Targowa 4, 07-410 Ostrołęka,
    tel. 29 760 03 69 - fax. 29 769 49 53
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Godziny urzędowania: poniedziałek - piątek, 700 - 1500

  • MODR Warszawa Oddział Płock

    Dyrektor Oddziału: Wojciech Banaszczak

    ul. Zglenickiego 42 D, 09-411 Biała
    tel./fax: 24 269 77 00
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    godziny urzędowania: poniedziałek - piątek, 700 - 1500

  • MODR Warszawa Oddział Poświętne w Płońsku

    Dyrektor Oddziału: Jarosław Grabowski

    ul. H Sienkiewicza 11, 09-100 Płońsk
    tel: 23 663 07 00, fax: 23 662 99 50
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Godziny urzędowania: poniedziałek - piątek: 700 - 1500

  • MODR Warszawa oddział Radom

    Dyrektor Oddziału: Marcin Kaca

    ul. Chorzowska 16/18, 26-600 Radom,
    tel./fax 48 365 02 06 wew. 104
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Godziny urzędowania: poniedziałek - piątek, 730 - 1530

  • MODR Warszawa Oddział Siedlce

    Dyrektor Oddziału: Józef Jan Romańczuk

    ul. Kazimierzowska 21, 08-110 Siedlce
    tel. 25 640 09 11, fax. 25 640 09 12
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Godziny urzędowania: poniedziałek - piątek, 700 - 1500

Copyright 2011 - 2024 MODR | Przeglądając stronę, akceptujesz naszą politykę prywatności.